لوازم خانگی فیلیپس و نوآوری باز

نوآوری باز اصطلاحی است که توسط هنری چسبرو دانشیار و مدیر گروه مرکز نوآوری باز در مدرسه مالی Haas در دانشگاه کالیفرنیا در کتابی به همین نام ظهور یافت، اگرچه ایده و بحث درباره پیامدهای آن به سال های دورتر یعنی دهه ۱۹۶۰ باز می‌گشت.

نوآوری باز سازمانی و یک کسب و کار جدید:

روش های مختلفی وجود دارد که یک سازمان می تواند نوآوری داشته باشد.

در اصل ، سه نوع نوآوری وجود دارد: نوآوری محصول ، نوآوری فرآیند و نوآوری مدل کسب و کار

نوآوری می تواند در قالب نوآوری باز یا نوآوری بسته در یک شرکت لوازم خانگی به کار گرفته شود.

نوآوری باز در یک سازمان ،مزایای بسیار زیادی دارد، همانگونه که چالش های این مدل نوآوری در یک شرکت کم نیستند.

پیشنهاد می کنم برای روشن تر شدن موضوع؛ مثال زیر را که در خصوص نوآوری باز در یکی از شرکت های لوازم خانگی معتبر دنیا است را مطالعه کنید:

پردیس خلاقیت شرکت فیلیپس

از ریش تراش گرفته تا کتری وسشوار ، فیلیپس یک برند شناخته شده لوازم خانگی به خاطر کیفیت و قابلیت در استفاده است. 
اما چگونه فیلیپس در چنین شرایطی ،جایگاهی اینگونه در صنعت لوازم خانگی را بنا نهاد؟ 

راز ابتکاری فیلیپس چیست؟

در سال 1998 ، فیلیپس  برای محوریت فعالیت های تحقیق و توسعه خود ، پردیس فناوری پیشرفته Philips را تأسیس کرد .
 بعداً پردیس شناخته شده به نام High Tech University Eindhoven معروف شد و درب ها را به روی  دانشگاه باز کردند و این باعث شد که سایر شرکتها و حتی یک دانشگاه فنی بتوانند در آن مشغول شوند. 
این موضوع همچنین باعث شد تا فیلیپس بتواند از دانش و بینش متخصصان با سوابق مختلف استفاده کند و در عین حال یک مرکز  تحقیق و توسعه الهام بخش را  فراهم کند.

برای فیلیپس ، این یک آزمایش مثمر ثمر و جذاب در نوآوری آزاد بود.
یک آزمایشگاه نوآوری که در آن می توانست ایده های مختلفی در صنعت لوازم خانگی را تست و آزمایش کند و اگر نتیجه آزمایش خوب می شد، همان ایده را تجاری می کرد.

به عنوان مثال:

 در سال 2014 فیلیپس با دانشگاه فنی و سایر سازمان ها ، مانند بیمارستان ها سرمایه گذاری مشترکی را آغاز کرد تا در کنار هم چالش های اساسی را برطرف کند.

 مسائل، چالش هایی نظیر، دسترسی مناسب به مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا برای مردم یا روشنایی و انرژی برای شهرهای پرجمعیت بود .

این یک نمونه عالی از همکاری آزاد بین یک شرکت لوازم خانگی با بخش های خصوصی و دولتی به منظور پیوند بین موضوعات و دانش پژوهشی برای کشف اکتشافات شگفت انگیز است.

نمونه دیگر حضور نوآوری آزاد فیلیپس در محوطه دانشگاه ، آزمایشگاه نوآوری باز آنها با نام MiPlaza است.
شرکت های دیگر می توانند با دسترسی به تحقیقات و دانش فیلیپس برنامه های خود را توسعه دهند. در عوض ، فیلیپس می تواند از اختراعات ساخته شده توسط شرکت ها در آزمایشگاه برای بهبود راه حل های خود استفاده کند.

موفقیت فیلیپس در نوآوری باز :

اینها فقط چند نمونه از چگونگی توانائی شرکت لوازم خانگی فیلیپس در استفاده از نوآوری آزاد در دانشگاه است.

 حتی می توان ادعا کرد که “پردیس آیندهوون” یکی از مهمترین نقش ها را در تبدیل شدن فیلیپس به عنوان تایتان نوآوری صنعت امروزی ایفا کرده است و همچنان به این کار ادامه می دهد. در حقیقت ، در سال 2017 تعداد 1733 درخواست جدید ثبت اختراع فقط از هلند برای فیلیپس ثبت شد.

گفته می شود ، محاسبه ارزش واقعی تأثیر نوآوری آزاد برای شرکت لوازم خانگی فیلیپس دشوار است ، زیرا این یک موضوع محرمانه است.
 ولی با دقت به این واقعیت که آنها هنوز هم به شدت در “آیندهوون “سرمایه گذاری شان را ادامه می دهند نشان می دهد که فیلیپس در مسیر صحیح نوآوری باز قرار دارد.

به طور کلی ، تلاشهای نوآوری باز فیلیپس در مورد تحقیق و توسعه بین شرکت ها و درون شرکایی می تواند کاملاً موفق تلقی شود.

نوآوری باز چیست؟

اخیراً هم در دانشگاه ها و هم در بازار توجه فزاینده ای به مفهوم “نوآوری آزاد” ، صورت گرفته است.

در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه شرکت ها از روند به اصطلاح “نوآوری بسته “به سمت راهی بازتر برای نوآوری سوق داده خواهند شد.

با این حال ، عوامل مختلفی به فرسایش نوآوری بسته منجر شده است .

نوآوری باز یا نوآوری بسته
خدمات مشتریان و نوآوری باز

چرا نوآوری باز؟

نکته نخست:

 اول از همه ، عدم  دسترسی آسان به افراد تحصیل کرده برای شرکت ها طی سال های گذشته افزایش یافته است، در نتیجه ، دانش زیادی در خارج از آزمایشگاههای تحقیقاتی شرکتهای بزرگ وجود دارد.

علاوه بر این وقتی کارمندان شغل خود را تغییر می دهند و سازمان شما را ترک می کنند، دانشی را که طی سال های فعالیت خود بدست آورده اند را نیز با خود جا به جا می کنند و در نتیجه جریان دانش بین شرکت ها ایجاد می شود.

نکته بعدی:

دوم ، دسترسی به سرمایه گذاری برای کارمندان شما به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، که باعث می شود ایده ها و فن آوری های خوب و امیدوار کننده بتوانند در خارج از بنگاه ، به عنوان مثال در قالب بنگاههای کارآفرینی ، بیشتر بکار گرفته شوند

علاوه بر این ، امکان توسعه بیشتر ایده ها و فن آوری ها در خارج از شرکت ها در حال رشد است. و این درحالی است که ایده های نوین در رابطه با حل مشکلات و مسائل شرکت های لوازم خانگی است و یا یکی از موارد زنجیره فعالیت شرکت شما را شامل می شود.

https://app.viservice.ir

استارتاپ های صنعت لوازم خانگی :

شاید بتوان گفت هفته ای نیست که اخباری مبنی بر ظهور فناوری جدیدی در راستای فعالیت شرکت های لوازم خانگی در نقطه ای از کره خاکی شنیده نشود.استارتاپ هایی که به ناگهان ظاهر می شوند و مساله ای را پوشش می دهند و سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص می دهند.

در نتیجه ، شرکت های لوازم خانگی  به دنبال راه های دیگری برای افزایش کارآیی و اثربخشی فرآیندهای نوآوری خود هستند.

به عنوان مثال:
  • 1- از طریق جستجوی فعال فن آوری های جدید و ایده های خارج از شرکت
  • 2-همچنین از طریق همکاری با تهیه کنندگان و رقبا ، به منظور ایجاد ارزش برای مشتری

بدین ترتیب نوآوری باز می تواند به شرح زیر باشد:

ترکیب ایده های داخلی و خارجی و همچنین مسیرهای داخلی و خارجی برای پیشبرد توسعه فن آوری های جدید.

این یعنی ؟

در وهله اول ، تغییر ذکر شده در بالا بدان معنی است که شرکت های لوازم خانگی باید از اهمیت روزافزون نوآوری باز آگاه شوند. همه ایده های خوب در شرکت خود توسعه نیافته اند ، و همه ایده ها لزوماً نباید در مرزهای شرکت  توسعه یابند.

جدول زیر این موضوع را بیشتر نشان می دهد:
نوآوری باز نوآوری بسته
همه افراد باهوش برای ما کار نمی کنند ،
بنابراین باید مدیون دانش و تخصص افراد خارج از شرکت مان باشیم.
افراد باهوش در این زمینه برای ما کار می کنند.
تحقیق و توسعه خارجی می تواند مقدار قابل توجهی ارزش ایجاد کند. برای بهره ‌برداری از تحقیق و توسعه ، باید آن را کشف کنیم ، و سپس پرورش دهیم
لازم نیست که این تحقیق را به دست آوریم تا از آن سود ببریم. اگر ابتدا خودمان آن را کشف کنیم ، آن را به بازار معرفی خواهیم کرد
در ابتدا ایجاد یک مدل تجاری مناسب از رسیدن به بازار بهتر است. اولین شرکتی که نوآوری را به بازار معرفی می کند برنده خواهد شد.
اگر ما بهترین استفاده را از ایده های داخلی و خارجی داشته باشیم ، پیروز خواهیم شد. اگر بیشترین و بهترین ایده ها را در صنعت ایجاد کنیم ، برنده خواهیم شد.
ما باید با استفاده از دیگران سود ببریم
و هر زمان که مدل کسب و کار مان پیشرفت کرد ،به دیگران نیز سود برسانیم
ما باید مالکیت معنوی خود را کنترل کنیم تا رقبای مان از ایده های ما سود نبرند

وی سرویس

این بدان معنی است که :

در داخل یک شرکت لوازم خانگی باید تغییراتی در شیوه نگاه مردم به شرکت و محیط آن ایجاد شود. درگیر شدن طرف های دیگر هنگام تولید محصولات و فناوری های جدید می تواند از ارزش افزوده بالایی برخوردار باشد.

به عنوان مثال در مورد همکاری با سایر شرکت ها در بخش  تأمین کنندگان ، دانشگاه ها و البته تعامل با کاربران نهایی خوب فکر کنید.

مدل کسب و کار در این امر نقش اساسی دارد.

از این گذشته ، اینکه چگونه و چه زمانی دانش خارجی مورد نیاز و مورد استفاده است،  تا حد زیادی توسط الگوی تجاری شرکتها مشخص می شود که چگونه می توان ارزش ها را از نوآوری ها ایجاد کرد و چه عناصری را باید در داخل یا خارج از کشور پیدا و تهیه کرد.

مقالات خدمات مشتریان

  • Share:

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز جهت استفاده: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Send a Message