شش راه موثر برای پیشبرد نوآوری در سازمان

خلاقیت و نوآوری کارکنان برای موفقیت هر کسب و کار ضروری است، به ویژه در شرایط بحران اقتصادی. با توجه به نظرسنجی سال 2006 گالوپ، رابطه مستقیم در ارتباط بین مشارکت کارکنان و نوآوری وجود دارد. کارمندان مشغول خلاقیت بیشتری هستند و بیشتر مایل به پذیرش ایده های ابتکاری از سوی دیگران هستند. اکثر مدیران اجرایی ارزش خلاقیت را می دانند و کارکنانی که مجاز به خلاقیت  در سازمان هستند بیشتر به جایگاه شغلی خود و سازمان  وابسته  هستند و تعلق خاطر دارند.

فرهنگ شرکت می تواند نوآوری را تقویت یا خنثی کند. خوشبختانه، اگر رهبران کسب و کار چندین دستورالعمل اساسی را دنبال کنند آنگاه قادر به ایجاد یک محیط کار خلاقانه تر هستند.

اگر نگاهی به شرکت ها پیشرو در فضای جهانی داشته باشیم ؛ خواهیم دید که شرکت های مطرح و تکنولوژیک جهان از استراتژی نوآوری باز در سازمان پیروی می کنند و همه پارامترها در سازمان در جهت افزایش مشارکت و خلاقیت کارکنان جهت گیری کرده اند؛ این موضوع را در تک تک موجودیت های داخل سازمان می توان مشاهده کرد
چیدمان اتاق ها و میزها به گونه ای است که بیشترین فضای تعامل بین کارکنان برقرار باشد همچنین ایجاد فضاهای استراحت و تفریح و ورزش در شرکت ها باعث ایجاد رابطه دوستی و تعامل بیشتر بین کارکنان می گردد ؛ بررسی فضاهای کاری شرکت های گوگل و فیس بوک و … این مهم را تایید می نماید که علاوه بر تغییر فضای فیزیکی و ساختمان و چیدمان ؛ فرهنگ سازمانی به شدت نسبت به سازمان های سنتی (که اتفاقا در رقابت بازار عقب تر هم مانده اند) ؛ تغییر کرده است و پرسیدن سوالات بدیهی بین کارمندان و مدیران رده های مختلف و تفریحات تیمی و حس خوب زندگی در خانه دوم (محل کار) از پارامترهای جدیدی است که در سازمان های پیشرو و نوآور موجود است و همه این موارد در کنار هم؛ فضا را برای نوآوری هم راستا می نماید و باعث پیشرفت مجموعه  خواهد شد.

1-حفظ گفتمان باز بین کارمندان و مدیریت عالی
گفتگو در سازمان باعث انگیزه و مشارکت کارکنان خواهد شد.همیشه قبل از تصمیم گیری مهم، از کارکنان خود مشورت و نظرخواهی کنید. ارائه بازخورد به کارکنان خیلی مهم است حتی زمانی که ایده هایشان مورد استفاده قرار نمی گیرند،آنها باید بدانند که  با ارائه نظر خود(کاربردی یا غیر کاربردی ) اخراج نخواهند شد و اگر قرار به قطع همکاری باشد؛ اولین افراد ؛ آنهایی هستند که در نوآوری و ارائه نظر مشارکت نمی کنند.

2-برقراری ارتباط بین واحد های مختلف را تشویق کنید:
همکاری بین اعضای بخش های مختلف اغلب به راه حل خلاقانه برای مشکلات کمک می کند. ارتباطات بین بخش ها ؛  اعتماد را تسهیل می کند و از تعارض جلوگیری می کند. گروههایی که ارتباطی ندارند به احتمال زیاد در هنگام بروز مشکل بیشتر یکدیگر را سرزنش می کنند.

3-برگزاری جلسات طوفان فکری:
IBM متوجه شد که نوآوری نوآورانه در سازمان بسیار موفق عمل می کند. از سال 2001، جیمز، صدها هزار کارمند IBM در سراسر جهان را مجبور کرده است تا راه حل های نوآورانه برای مشکلات شرکت را پیوسته مطرح کنند. نیازی نیست که شما یک شرکت با ابعاد جهانی داشته باشید و به اداره یک شرکت جهانی مشغول باشید تا از تعامل و نوآوری باز  بهره مند شوید. فرصت های پیش روی  خود را به کارکنان خود بسپارید تا ایده ها را از یکدیگر جدا کنید.

4-با تشویق شان به اشتراک گذاشتن ایده های خلاقانه، کارکنان را مشارکت دهید:
خلاقیت را به موارد خاصی محدود نکنید. کارمندان باید تشویق شوند که به طور مداوم ایده های خود را با سرپرستان و دیگران به اشتراک بگذارند. موثرترین روش برقراری ارتباط برای سازمان تان را پیدا کنید. ممکن است بخواهید یک نوع جعبه پیشنهاد را ایجاد کنید یا حتی زمان پایان جلسات کاری را برای افراد جهت  به اشتراک گذاشتن ایده های خود تنظیم کنید.

5-اجباری در کار نیست :
کارمندان را مجبور نکنید نوآوری کنند؛ خلاقیت را می توان تشویق کرد اما اجباری در کار نیست.  مجبور کردن پرسنل برای ارائه ایده های خلاقانه در زمان های خاص، نوآوری واقعی را به ارمغان نمی آورد. در عوض، تعدادی انگیزه  مختلف برای ارائه خلاقیت ایجاد کنید. ایده های نوآورانه می توانند به صورت مالی تشویق شوند، یا  فرصت هایی برای پیشرفت  جایگاه شغلی و یا هر انگیزه دیگری که برای کارکنان خود موثر پیدا کردید.

6-انعطاف پذیر و مهربان باشید :
محیط های غیر انعطاف پذیر نوآوری را از بین می برند. نوآوری اغلب شامل ریسک گرفتن است. کارمندان را تشویق کنید که خارج از چارچوب فکر کنند و  ایده ها را انجام دهند. علاوه بر این، اگر ایده ها ناموفق باشند، کارمندان را مجازات نکنید. کارکنانی که برای ریسک مجازات شده اند، به عنوان هشداری برای دیگران علیه خلاق بودن یا نوآوری هستند.

7- نوآوری های شرکت را پیگیری کنید :
بسیاری از رهبران در مدیریت سطح بالای سازمان ؛ علاقه خود را در حمایت از خلاقیت و نوآوری از دست می دهند، زیرا آنها برای ردیابی نوآوری های گذشته دغدغه ای ندارند. دانستن اینکه چگونه بسیاری از نوآوری های کارمندان اعمال شده اند و چقدر موفق هستند، تصویری روشن از مزایای مالی خلاقیت کارکنان ارائه می دهد. نگه داشتن ردیابی نوآوری همچنین نشان می دهد که باید تغییرات به برنامه های اخیرا اجرا شده  سازمان یا فرهنگ شرکت اعمال شود.

  • Share:

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تگ های html مجاز جهت استفاده: <a href=""> <abbr> <acronym> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Send a Message